Als u niet afhankelijk wilt zijn van een externe stroomvoorziening, moet u overwegen een zonnesysteem aan te schaffen. Deze systemen zijn nu beschikbaar in zowel mobiele als vast geïnstalleerde varianten en zorgen ervoor dat u niet zonder stroom komt te zitten wanneer u onderweg bent. In dit artikel leert u meer over de verschillende soorten zonnepanelen en wat u nodig hebt om zonne-energie te gebruiken. U zult ook ontdekken wat belangrijk is bij de keuze en welke accessoires u nodig hebt voor uw zonnesysteem.

Naast mobiele systemen zijn er ook permanent geïnstalleerde systemen in de winkels te vinden. Wat alle permanent geïnstalleerde systemen gemeen hebben, is dat naast de modules ook de voedingskabels met stekkers (zogenaamde MC4-stekkers) en de bijbehorende contactdozen noodzakelijk zijn. Het is ook belangrijk om een laadregelaar aan te schaffen, die ervoor zorgt dat de accu’s met de juiste spanning worden opgeladen.

Mobiele zonnesystemen

Zonnekoffer

De zonnekoffer bestaat uit twee zonnemodules die met een scharnier met elkaar zijn verbonden en zo als een koffer kunnen worden opgevouwen. Een zonneregelaar en een aansluitkabel voor de accu zijn meestal ook geïntegreerd. De regelaar zet de door de zonnecellen toegevoerde stroom om in de juiste laadstroom voor de aangesloten accu. Deze koffers zijn zeer stabiel, maar ook navenant zwaar.

Opvouwbaar zonnepaneel

Nog ruimtebesparender en lichter zijn opvouwbare zonnemodules. Dit zijn twee of drie zonnemodules die in een slanke behuizing kunnen worden gevouwen. Net als bij de zonnekoffer zijn de zonnecontroller en de aansluitkabel voor de batterij al ingebouwd. Opvouwbare zonnemodules kunnen zeer flexibel worden gebruikt, bijvoorbeeld op of achter de voorruit of met zuignappen op de carrosserie van het voertuig. Bij opvouwbare zonnemodules worden de cellen over het gehele oppervlak op een kunststof oppervlak gelijmd. Dit leidt echter tot een probleem: als de module op de carrosserie of de voorruit van de auto rust, kan de zonnewarmte niet naar beneden worden afgevoerd. Omdat de cellen te warm worden, daalt het rendement van het systeem en kan de batterij niet zo goed worden opgeladen als normaal het geval zou zijn. In vergelijking met permanent geïnstalleerde zonnesystemen hebben draagbare systemen echter enkele doorslaggevende voordelen:

1. ze kunnen onmiddellijk en zonder montage worden gebruikt, zijn dus onafhankelijk van het voertuig en kunnen worden gebruikt in de camper, bij de auto of zelfs in het zomerhuis. Zij zijn bijzonder flexibel op sterk gebogen daken, zoals een alkoofcamper of op het pop-up dak van een VW Bulli.

2. ze kunnen ook altijd op één lijn staan met de zon. Dit betekent dat een hogere stroomopbrengst mogelijk is terwijl het kampeervoertuig in de schaduw staat en de module in de zon is opgesteld. Dit is erg handig, vooral in de zomer. En zodra de modules vrijstaand zijn, vermijdt u het probleem van warmteontwikkeling.

De vouwmodule kan ook worden gebruikt als een praktisch hitteschild voor de voorruit. Van binnenuit bevestigd, is het beschermd tegen diefstal, produceert het tegelijkertijd elektriciteit en vangt het een groot deel van de zonnestralen op.

3. de systemen zijn, in tegenstelling tot permanent geïnstalleerde systemen, minder duur. De draagbare alternatieven zijn, indien men enkele beperkingen aanvaardt, zeer efficiënt. Ze zijn ook geschikt als er slechts een klein dakoppervlak beschikbaar is.

Met een uitklapbare module kunt u uw permanent geïnstalleerde systeem gemakkelijk uitbreiden om langere tijd zelfvoorzienend te blijven.

▶▶ Mijn tip: kijk bij het kopen echter naar kwaliteit! Bij opvouwbare modules is het niet alleen de lage prijs die telt. Blijf ook weg van systemen die op de sigarettenaansteker van het voertuig kunnen worden aangesloten. Menig voertuig elektronica is neergeschoten met deze apparaten.

Faltbare Solarmodule lassen sich nach dem Sonnenstand ausrichten.

Permanent geïnstalleerde zonnesystemen

Voor permanent geïnstalleerde zonnesystemen zijn er verschillende systemen op de markt, die elk op het dak van het voertuig worden gemonteerd. Hier kunnen ze de meeste zonnestralen opvangen. Ze hebben verschillende eigenschappen en variëren sterk in prijs, afhankelijk van de grootte en de componenten. Voor kampeervoertuigen worden meestal zonnepanelen met monokristallijn of polykristallijn silicium gebruikt. Men herkent de monokristallijne aan hun gelijkmatig donker oppervlak en de polykristallijne aan de afzonderlijke cellen, die van elkaar gescheiden zijn door aluminium randen. De monokristallijne modules hebben het doorslaggevende voordeel dat zij technisch superieur zijn dankzij de gegroeide kristallen en dus een hogere energieopbrengst beloven. CIS-modules worden ook minder vaak op de markt aangetroffen. CIS of dunne-film modules bestaan uit koper-indium-diselenide. Hun constructie zorgt ervoor dat zelfs met weinig zonnestraling een vrij goede energieopbrengst wordt bereikt. Deze modules zijn echter minder efficiënt dan kristallijne cellen. Om dezelfde hoeveelheid energie op te wekken, moet je meer dakoppervlak opofferen. Zij bieden alleen een hoger rendement dan de siliciumcellen wanneer zij in de schaduw liggen, omdat alle modules met elkaar verbonden zijn. Om de eenvoudige reden dat de prijs van CIS-modules aanzienlijk hoger is, worden zij meestal aangetroffen in de voertuigbouw voor expeditievoertuigen.

Monokristallijne en polykristallijne cellen

Aangezien de ruimte op het dak echter meestal zeer beperkt is, vooral wanneer een airconditioningsysteem moet worden geïnstalleerd, zijn kristallijne varianten het betere alternatief. Hier zijn twee mogelijkheden:

  • Siliciumkristallen worden “gekweekt” voor de productie van monokristallijne modules. Visueel is deze variant te herkennen aan zijn donkerblauwe tot zwarte kleur. Monokristallijne cellen hebben gewoonlijk een beter rendement dan de lichtere polykristallijne vertegenwoordigers, die bestaan uit verwarmd en gegoten silicium. Door het complexere productieproces zijn monokristallijne modules duurder, maar ook minder gevoelig voor gedeeltelijke beschaduwing. Dus als een tak een beetje schaduw werpt op een deel van de zonnecel, zal een monokristallijn exemplaar iets meer elektriciteit produceren.
  • Als u veel dakruimte beschikbaar hebt, zit u met een polykristallijne zonnecel zeker goed qua prijs-prestatie. Als u op een kleine ruimte zoveel mogelijk elektriciteit wilt opwekken, is een monokristallijne module de betere oplossing. Als richtlijn: 36 cellen leveren 20 volt stroom, 72 cellen verdubbelen het vermogen. Het komt erop neer dat hoe meer spanning er is, hoe sneller de laadregelaar de accu begint op te laden.

Voor de aankoop, is er de overweging

Voordat u begint na te denken over de aanschaf van een systeem, moet u zich eerst afvragen wat u met uw toekomstige zonnesysteem wilt bereiken. U zult zeggen: Natuurlijk, elektriciteit opwekken! Maar: hoe ziet uw reisgedrag eruit? Bent u voortdurend onderweg met uw voertuig of gebruikt u het voor een jaarlijkse vakantie van enkele weken en enkele weekenduitstapjes? Welke apparaten wilt u aansluiten? Moet het koffiezetapparaat u ’s morgens verwennen met verse koffie of wilt u alleen vers sap voor de accu’s van uw smartphone of e-bike? Gaan uw reizen naar het zonnige zuiden van Europa of geeft u de voorkeur aan de koele Scandinavische landen?

Uw voorkeuren zullen u de beste basis bieden om te beslissen over uw nieuwe aanwinst. Als u al een systeem op uw dak hebt, kunt u zich ook afvragen of u het hele systeem wilt vervangen of het laadbereik wilt vergroten door het uit te breiden. In dat geval moet u ervoor zorgen dat het bestaande systeem technisch compatibel is met de nieuwe aanwinst. Soms zijn er enorme technische sprongen tussen de verschillende productiejaren van systemen van dezelfde fabrikant.

Het ding met de laadregelaar

Het is niet mogelijk een zonnepaneel rechtstreeks op de accu aan te sluiten. U hebt een laadspanning nodig die is afgestemd op de zonnemodules en de accu. Deze taak en de bescherming tegen overladen van de accu wordt uitgevoerd door de laadregelaar, die, zoals de naam al aangeeft, de laadstroom naar de accu regelt. Er zijn hier verschillende soorten, met prijzen die variëren van een paar tot enkele honderden euro’s. Normaal gesproken is het voldoende om je te richten op een toestel in het middelste prijssegment om goed bediend te worden.

  • De PWM (pulsbreedtemodulatie) zonnecontroller ontkoppelt de module en de batterij zodra de batterij volledig is opgeladen. Als deze slechts enkele millivolts daalt, wordt de zonnemodule weer ingeschakeld.
  • Een MPPT (Multi Power Point Tracking)-zonneregelaar daarentegen scant de vermogenscurve van het zonnepaneel om het hoogste vermogenspunt te vinden. In de regel levert een module het maximale vermogen bij een spanning van 16-18V. Dit type is zo effectief dat, ondanks de verliezen in de regelaar als gevolg van de spanningstransformatie, nog steeds aanzienlijk meer vermogen naar de batterij gaat dan met een PWM-regelaar.

Mijn tip: Als u een “normale” reiziger bent, is een PWM zonnecontroller voldoende; als u hogere eisen stelt, bijvoorbeeld omdat u in uw camper of caravan woont of in noordelijke klimaten een hoge vermogensbehoefte hebt, bent u beter af met een MPPT zonnecontroller.

Een woordje over het circuit en de kabels

Voordat u een zonnesysteem installeert, moet u ook overwegen of u meerdere modules in serie of parallel wilt schakelen.

  • Parallelschakeling betekent: alle PV-modules zijn met plus aan plus en min aan min geschakeld. Hierdoor zal de stroom in de kabel toenemen, maar de spanning blijft gelijk. Het nadeel van de parallelle aansluiting is de ingewikkelde bedrading, die vatbaar is voor fouten. Bovendien mogen niet meer dan twee modules op elkaar worden aangesloten.
  • Bij serieschakeling worden de zonnemodules aan elkaar gekoppeld. Met andere woorden, plus is altijd verbonden met min en er blijven twee kabels over aan het eind. Eén kabel elk op de eerste en laatste module, die verbonden is met de zonnecontroller. Bij de serieschakeling wordt de spanning van de module opgeteld, waardoor de stroom in de kabel ook gelijk blijft. Hierdoor kunt u werken met dunnere kabels en is de verbinding snel gemaakt.

Indien mogelijk moet in een PV-systeem altijd voorrang worden gegeven aan serieschakeling. Bij de keuze van de kabels doet u er goed aan de juiste kabeldoorsnede te gebruiken.

Strom in Wohnwagen und Wohnmobil

Waar moet je op letten als je er zelf een bouwt?

Als u de nodige onderdelen zoals zonnepanelen, laadregelaars en elektriciteitskabels met stekkers en installatiemateriaal bij een speciaalzaak hebt gekocht, staat niets u in de weg om uw eigen systeem te bouwen. U moet echter met een paar dingen rekening houden, zodat er niets misgaat.

Zodra u uw panelen op het dak hebt gehesen, helpt een aluminium spoiler u om de panelen op het dak vast te maken. Dit houdt de modules geventileerd en voorkomt dat ze oververhit raken bij fel zonlicht. Hoewel veel caravanners en campereigenaars bang zijn voor lijmen, is dit de voorkeursmethode onder deskundigen om iets op het dak te monteren. Op deze manier is het enige gat dat u hoeft te boren de dakdoorvoer voor de kabel en dus slechts één plaats om af te dichten. Zorg er echter voor dat de kabel naar achteren wordt geleid en niet in de rijrichting. Zo vermijdt u het risico dat regenwater door de dakdoorvoer wordt geperst.

Zodra de kabel in het voertuig is geïnstalleerd, hoeft u alleen nog de laadregelaar op de accu aan te sluiten, die zo dicht mogelijk bij de accu moet worden geplaatst.

Tip voor zelfbouw:

1. Zorg ervoor dat de afwerking schoon is.

2. zodra u een lijm gebruikt, moet het dak volledig vetvrij zijn en moet het oppervlak licht opgeruwd zijn.

3. Laat de lijm wat ruimte tussen de te bevestigen delen. Als het droogt, zwelt het meestal een beetje op en heeft het ruimte nodig.

4. Aangezien de lijm een netstructuur vormt, moet u hem voldoende tijd geven om uit te harden.

Wohnmobil Dach Solarspoiler abkleben

Andere onderdelen van een zonnestelsel

De elektriciteit in uw kampeervoertuig wordt geleverd door een of meer accu’s. In campers en bestelwagens zijn er meestal twee of drie – de startaccu in de motorruimte en een of twee verbruikeraccu’s (boordaccu’s). In caravans wordt de startaccu weggelaten en wordt (worden) alleen de boordaccu(‘s) gebruikt.

Accu’s in de camper

De accu’s worden tijdens het rijden opgeladen via de dynamo. Bij stilstand is dat natuurlijk niet het geval, en daarom hebt u het zonnesysteem nodig als energiegenerator. Als u ook 230 V-apparaten wilt gebruiken (bijv. haardroger, koffiezetapparaat, computer), hebt u ook een omvormer nodig die de 12 volt boordspanning omzet in 230 volt.

Bepaling van de vraag naar elektriciteit

Om uw zonnesysteem correct te dimensioneren, moet u eerst kijken naar uw verbruikers die zelfvoorzienend moeten werken. Bijvoorbeeld:

  • Verwarming
  • Koelkast/koeler
  • Laptop(s)
  • Tablet(ten)
  • Smartphone(s)
  • Internet-router
  • Televisie/radio
  • Luidspreker
  • Waterpompen
  • Koffiezetapparaat/waterkoker enz.

Zodra u ze hebt geïdentificeerd, moet u zo nauwkeurig mogelijk bepalen hoeveel spanning (volt) ze nodig hebben, hoeveel watt ze verbruiken en hoe lang elk van hen per dag werkt. Dit geeft u de nodige kracht, energie en elektrische lading. Als u de afzonderlijke kosten van de apparaten optelt, krijgt u het bedrag dat u per dag nodig hebt. Hieruit kunt u afleiden welke batterijen u nodig hebt en hoe groot uw zonnepanelen moeten zijn.

Om uiteindelijk de vereiste opslagcapaciteit van de batterij te testen, moet u nog weten hoeveel dagen u autonoom wilt zijn. Of met andere woorden: hoeveel dagen slecht weer (wanneer de accu niet is opgeladen) wilt u kunnen overbruggen?

Zonnepanelen hebben verschillende parameters die relevant zijn voor uw aankoopbeslissing:

1. het maximale vermogen Pmax in watt. U vindt dit nummer op elk zonnepaneel.

2. de spanning in volt.

3. De maximale stroomsterkte in ampère. De panelen moeten op één dag genoeg stroom leveren om uw accu’s volledig op te laden. Dus als u ongeveer 55 Ah per dag nodig hebt en drie dagen wilt rondkomen, moet uw systeem 165 Ah per dag leveren.

Unser Solar Laderegler im Wohnmobil liefert den ersten Strom

12 Volt vs. 230 Volt

Veel technische apparaten die wij in ons dagelijks leven gebruiken, werken op 230 V. Deze hebben echter vaak een voedingseenheid die de elektrische spanning van 230 V terugbrengt tot 24, 12 V of zelfs minder. Om 230 V-apparaten in een motorhome te laten werken, wordt een omvormer gebruikt.

Als u nu een 230 V-apparaat met een voedingseenheid aansluit, wordt de spanning door de omvormer van 12 V naar 230 V omgevormd en door de voedingseenheid weer naar 12 V teruggevoerd. Daarbij gaat energie verloren, die in warmte wordt omgezet. Klassieke “stroomvreters” zoals haardrogers, mini-ovens of koffiezetapparaten kunnen de accu’s ook zwaar belasten en snel leegmaken. Het is efficiënter om 12 V apparaten te gebruiken of om met een geschikte adapter te werken. Sommige apparaten, zoals haardrogers of mini-ovens, zijn echter niet verkrijgbaar met 12 volt. In dat geval moet u het zonder de toestellen stellen of, zoals bij de oven, terugvallen op modellen die op gas werken.

Als u nog steeds overweegt een omvormer aan te schaffen, is het verstandig om voor een sinusomvormer te gaan. Hierdoor krijgt u dezelfde stroomkwaliteit als thuis uit uw stopcontact komt. Er zijn gevoelige verbruikers, zoals televisies of laptops, die met storingen reageren op onregelmatigheden in de stroomvoorziening.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.